השתלת עצם בחניכיים תופעות לוואי

השתלת עצם היא הליך כירורגי מקדים לשתל דנטלי וככזה יש לו תופעות לוואי. כל תופעות הלוואי חולפו מעצמן ללא התערבות ככל שהזמן עובר והגוף מחלים. עם זאת, בהחלט אפשר ומומלץ להקל עליהן. מהן תופעות הלוואי לאחר השתלת עצם בחניכיים?

מה אפשר לעשות כדי לעבור את תקופת ההחלמה בקלות רבה יותר?

אי נוחות וכאב

תופעת הלוואי הנפוצה ביותר של השתלת עצם בחניכיים היא אי נוחות וכאב. כדי לעזור למטפל לעבור את השעות הראשונות לאחר ההליך בקלות רבה יותר נהוג לתת משככי כאבים מראש (מכיוון שלא ניתן לבלוע מים בשעתיים הראשונות לאחר ההליך). ניתן להיעזר במשככי כאבים לכל אורך תקופת ההחלמה. הרופא יספק מרשם למשככי כאבים המתאימים לאחר הליכים כירורגיים לשימוש בימים הראשונים בהם הכאב מוגבר. לאחר מספר ימים ניתן במידת הצורך לקחת גם משככי כאבים ללא מרשם (יש בכל זאת להתייעץ עם הרופא). בנוסף, שמירה על הוראות הרופא לאחר ההשתלה תקל על ההחלמה (למשל לא "לשחק" עם הלשון באזור, לא לעשן וכן הלאה) ותעזור לקצר את הזמן בו נדרשים למשככי כאבים.

תחושת "גרגירים" בחלל הפה

מרבית השתלות העצם נעשות באמצעות החדרה של חומר עצם גרגירי (לאומת בלוק עצם העשוי מקשה אחת). במהלך ההשתלה ייתכן שכמות קטנה מן החומר תמצא את דרכה לחלל הפה. זה אינו סימן לדאגה, החומר הגרגירי אינו יכול להשתחרר מאזור ההשתלה, אלו סך הכל שאריות קטנות מן ההליך. עם זאת, התחושה יכולה להיות מעט לא נעימה ומדאיגה אם לא יודעים במה מדובר. ב-24 השעות הראשונות לאחר ההשתלה אין לירוק או לשטוף את הפה, ניתן לנגב בזהירות שאריות רוק. לאחר שטיפת הפה, יום אחרי ההשתלה החומר יעלם מחלל הפה והתחושה תעבור כלא הייתה.

נפיחות ושטף דם

בתהליך ההשתלה, הרופא מבצע חיתוך ברקמות עדינות. חלק מתהליך ההחלמה הטבעי של הגוף כולל שליחה מוגברת של חומרי הזנה וחומרים הבונים מחדש את הרקמה שנפגעה. התוצאה היא נפיחות באזור ולפעמים גם שטף דם בשל מעבר החתך דרך נימים עדינים באזור ההשתלה. תופעות אלו יעברו מעצמן ללא כל התערבות לאחר מספר ימים ועד כשבוע אך בהחלט ניתן להקל על התחושה. אפשר להניח קומפרסים קרים על הלחי בצד בו בוצעה ההשתלה לכ-15 ד' לסירוגין. הקור יעזור להוריד את הנפיחות ולעמעם את התחושה.

תופעות לוואי של הרדמה

השתלת עצם יכול להיעשות בהרדמה מקומית במקרים מסוימים, תופעות הלוואי שלה מעטות וכוללות בעיקר תחושת נימול מקומית למשך מספר שעות. כאשר ההשתלה נעשית בסדציה (טשטוש לווריד) תופעות הלוואי העיקרית היא תחושת עייפות וישנוניות למשך מספר שעות, תיתכן תחושת בחילה או סחרחורת קלה. במידה ומדובר על הרדמה מלאה המטופל לא ישוחרר לביתו עד להתאוששות מלאה ועד שהרופא בטוח שהוא יכול לחזור לביתו (עם מלווה כמובן). בכל המקרים, מומלץ להגיע הביתה ופשוט לנוח או אפילו ללכת לישון ולתת לגוף זמן להתאושש.

האם ישנן סיכונים להשתלת עצם בחניכיים?

השתלת עצם בחניכיים שנעשית על ידי רופא מיומן, מנוסה ומקצועי במרפאה חדשנית שערוכה לכך נחשבת להליך בטוח מאוד. עם זאת, מדובר בפעולה כירורגית שכוללת תופעות לוואי וגם סיכונים. הסיכון העיקרי הוא זיהום. הדרך הטובה ביותר להימנע מזיהום לאחר ההשתלה היא לשמור על הוראות הרופא בדבר היגיינה דנטלית, הימנעות מעישון ותשומת לב לתסמינים שמאפיינים זיהום. זיהום לאחר השתלת עצם אמנם נדיר מאוד אך בכל מקרה בו מופיע חום ללא תסמיני מחלה, כאבים ונפיחות שאינם יורדים אלא מתגברים או דימום מוגבר יש לפנות לקבלת הערכה רפואית.